Trendy, ktoré formujú herný priemysel na mobilných zariadeniach

Mobilný herný priemysel bude v roku 2017 podľa údajov Newzoo.com najrýchlejšie rastúcim segmentom herného priemyslu. V predošlom roku vygenerovali mobilné hry príjem až 37 miliárd dolárov, čo je zhruba 37% z celkových ziskov v hernom priemysle. Predpokladaný rast v najbližších troch až štyroch rokoch sa odhaduje na zhruba o 40%, teda vo výsledku asi polovina všetkých tržieb v hernom priemysle. Podľa Nikola Čaviča, riaditeľa rozvoja podnikania v spoločnosti Nordeus, existuje niekoľko kľúčových trendov, ktoré v predchádzajúcom roku formovali mobilné hry a ktoré určovali, či je daný produkt lepší a zaistí mu to aj úspech na trhu. Okrem iného Nikola Čavič odhaduje tento vplyv trendov na predajcov, developerov, aj samotných zákazníkov.

1. Model Discovery v obchodoch s aplikáciami

Herný priemysel sa rozširuje a vyvíja najviac vďaka mobilných aplikáciám, ktorých je v súčasnej dobe asi dva milióny. Tretinu z nich tvoria práve mobilné hry. Dve podobné platformy, Apple Store a Google Play, usilujú o to, aby ich vlastné prostredie bolo zaujímavé a aktuálne a tak niektoré aplikácie získavajú v obchode lepšiu pozíciu. Tento trend dáva vývojárom väčšiu šancu dostať sa do popredia s free-to-play modelom, ktorý je pre mnohých používateľov atraktívnejší a ľahko dostupný (je predsa len zadarmo).

Aby udržali vývojári krok s aktuálnymi trendmi, umožňujú aplikácie meniť svoj obsah v súlade s aktuálnym dianím vo svete. To znamená, že počas skutočných sviatkov, ako je Halloween, či Valentín sa venuje osobitná pozornosť tematickým úpravám. Vývojári sa tak môžu pripraviť dopredu a vytvoriť pre svoju hru tematicky ladený obsah.

V posledných rokoch je trendom robiť v app storoch aj rôzne kolekcie a v blízkej budúcnosti čakáme aj možnosť predávať vlastné návrhy používateľov.

„Vďaka grupovaniu v databáze podobných hier má firma dobrú príležitosť zviditeľniť svoje produkty, pretože jednoduchým kliknutím v obchode dostanete odporúčanie na 10-15 nových hier, ktoré by hráč inak nikdy nenašiel. Na druhú stranu, budú jednotlivé transakcie zákazníkov pomáhať vývojárom s pozíciou hry v rebríčku obľúbených hier . Tým obchody umožnia vývojárom dostať spätnú väzbu aké hry sa hrajú a aký čas s nimi používatelia trávia,“ povedal Čavič.

Okrem toho obchody Apple a Google predstavili trend predobjenávok, ako súčasť predajnej kampane. Tie umožňujú zaobstarať si hru tri týždne pred jej oficiálnym spustením. Predobjednávky využíva v priemere až 40% používateľov.

2. Licencia veľkých značiek

Pokiaľ ide o herný priemysel, je veľmi drahé osloviť nových používateľov. Vývojári môžu využiť licencovanie veľkých značiek niekoľkými spôsobmi:

  • Budovanie hry okolo známej značky – napr. StarWars, Walking Dead, The Simpsons – hry, ktoré boli vytvorené na základe popularity seriálu alebo filmu.
  • Využitie známej osobnosti ako ambasádora, ktorý ďalej promuje hru a priláka sem svojich fanúšikov. Vynikajúcim príkladom je Top Eleven od firmy Nordeus, ktorý si vybral ako ambasádora prominentného futbalového manažéra Jose Mourinho.
  • Treťou možnosťou je vytvoriť hru okolo celebrity. Príkladom je hra Kim Kardashian Hollywood, ktorá je po vydaní v roku 2014 jedným z hlavných ťahúňov v hernom priemysle a v posledných dvoch rokoch zarobila už 100 miliónov dolárov.

Podľa Čaviča jedinou výhodou takejto spolupráce je získanie nových používateľov. Vďaka sile „značky“ sú následne priemerné náklady na získanie hráčov nižšie, než by tomu bolo pri iných spôsoboch propagácie.

„Avšak keď títo ľudia prídu k samotnej hre, nezáleží na počte hviezdičiek, ktoré získala. Ak sa nehrá dobre, hráči v hre nezostanú dlho a čo je najdôležitejšie, nestanú sa platiacimi zákazníkmi, na ktorých závisí váš skutočný zárobok. Hra Top Eleven a Kim Kardashian Hollywood sú dobrými príkladmi ako spolupráca s určitou hviezdou môže pomôcť hre preraziť. Celebrity jednoznačne prispievajú k popularite týchto titulov,“ povedal Čavič.

3. Free-to-play

Pri dlhodobom Free-to-play modeli je väčšia šanca, že sa po niekoľkých mesiacoch hráč zmení na platiaceho zákazníka. Snahou vývojárov je potom aby zostal čo najdlhšie platiacim. Preto sú zákaznícky servis alebo neustále zlepšovanie hry veľmi dôležité a zaisťujú hre dlhú životnosť. Ak vezmeme do úvahy dáta 20tich najpopulárnejších hier na svete, kde je priemerný zisk na jedného hráča asi 100$ za rok a hráčska základňa týchto hier je obrovská, je jasné prečo je tento spôsob stále viac a viac obľúbený medzi vývojármi.

4. Subscription

Predplatné na hry sa stáva veľkým trendom na Apple Store, Google Store aj Amazone. Podľa názoru Čaviča, to je logické, pretože vývoj hry trvá niekoľko rokov a je finančne veľmi náročný. Systém predplatného dáva vývojárom do rúk finančné prostriedky, ktoré tvoria ich stabilný príjem a zároveň dlhodobým hráčom dávajú veľké výhody v hre za menej peňazí.

5. eSports

Hoci väčšina hier hraných na turnajoch je tvorená primárne pre PC, predpokladá sa, že aj mobilné hry v blízkej budúcnosti vstúpia do eSports a to vo veľkom štýle. Aktuálne najväčší rozmach zaznamenávajú v Číne s hrou King of Glory, ktorá svojím vývojárom zarobí až 50 miliónov eur mesačne.

6. Virtual a Augmented Reality

VR a AR budú hrať hlavnú úlohu v budúcnosti a v priemysle mobilných hier všeobecne. VR (virtuálna realita) je hlavným nositeľom tohto trendu a nové generácie mobilných používateľov ju vyhľadáva stále viac. Masívny technologický boom okolo VR tak len urýchľuje jej vývoj. Stále existuje priestor pre inovácie a nové technológie pri vytváraní trendov, ako ukazuje aj AR (rozšírená realita). Príkladom je aj Pokemon Go – mobilná hra, ktorá zarobila 500 miliónov dolárov len za tri mesiace.

Herný priemysel má podľa všetkých predpokladov vysoký rastový potenciál. Všetky tieto trendy sú už realizované alebo budú čoskoro prevedené do reality a pred nami je ešte väčšia expanzia hier do mobilných zariadení, než tomu bolo doposiaľ.

Zdroj: Newzoo Resources

Advertisement